Pikaopas sähköliidokilla aloittamiseen

Alkuvalmistelut

1) Hanki sähköliidokki.
2) Liity SIL-jäseneksi, tai hommaa vakuutusfirmaltasi todistus lennokilla muille aiheutettujen vahinkojen korvaamisesta.
3) Hanki Altis-loggeri
4) Kertaa lajin idea vaikka videolta.

Lennokin valmistelut

1) Ohjelmoi radio siten, että lennokin kaasu on kaksi- tai kolmeasentoisessa kytkimessä. Kytkin takana= kaasu pois, kytkin edessä = kaasu sopivassa asennossa hidasta nousua varten. (kytkin keskellä = jotain näiden väliltä). Myös sivuslideria voi kaasulle käyttää. Ideana on vapauttaa kaasutikku jarrulaippojen tarkkaan säätöön. Tätä tarvitaan tarkkuuslaskussa.
2) Ohjelmoi laipat kaasutikkuun: tikku edessä = laipat siiven tasolla, tikku takana = laipat 90 astetta alhaalla ( tai niin paljon kuin menee). Jos mahdollista, niin siivekkeet saavat nousta vähän ylös, kun laipat laskevat.

Liidokin trimmaaminen (tyynenä iltana)

1) Nosta liidokki moottorin avulla vaikka noin 100 m korkeuteen, sammuta moottori ja työnnä vaakalentoon, niin että liidokki liitää nätisti. Päästä tikuista irti. Jos liidokki lähtee kiihdyttämään syöksyn puolelle, napsuttele korkkaritrimmiä vedolle, kunnes hyvä liito pysyy ilman käsiä. Jos taas vauhti loppuu ja liidokki sakkailee kun tikusta irrottaa, napsuttele korkkaritrimmiin työntöä.

2) Säädä painopiste sopivalle hehtaarille. Kun liidokki liitää mukavasti ilman käsiä, tönäise liidokki noin 45 asteen syöksyyn ja päästä tikuista irti. Jos liidokki aloittaa melkein heti jyrkän koukkimisen, on painopiste turhan edessä ( näin käy melkein varmasti, jos painopiste on valmistajan suosittelemassa paikassa). Siirrä painopistettä vähän taemmas ja palaa kohtaan 1). Varaudu napsuttelemaan vähän työntöä korkkariin. Palaa sitten kohtaan 2) ja toista syöksytesti. Painopiste on ok, kun lennokki oikaisee vähitellen itsensä, mutta ei jää voimakkaasti koukkimaan.

3) Säädä laskulaippojen korkkarikompensaatio radion avulla. Kun laipat menevät alas, liidokin nokka pyrkii nousemaan ja vauhti loppuu kokonaan. Jos radion puolesta on mahdollista, säädä korkkariin sopivasti työntöä sitä mukaa kun laipat menevät alas. Jos radio ei anna mahdollisuutta tähän, varaudu työntämään korkkarilla samalla kun vedät laippoja alaspäin laskussa.

Lennätysharjoituksia

1) Nouse moottorilla eri korkeuksille ja liitele alas käynnistämättä moottoria uudelleen. Tässä saat tuntumaa siihen, kuinka kaukana voit käydä ja palata vielä takaisin.

2) Alaspäin liidellessä voi harjoitella lentämään jyrkkiä ja loivia kaarroksia. Lennä spiraalia vakiokallistuksella. Käytä sivuperäsintä tarpeeksi, jotta perä ei roiku. Jos on täysin tyyntä, kuvio on ympyrä. Jos taas tuulee, tulet lentäneeksi ellipsejä. Tällä on merkitystä kun yritetään lentää ympyrää tuulen mukana liikkuvan nousevan ilmavirtauksen sisällä.

3) Yritä laskeutua jalkojesi juureen. Aluksi voi laskeutua niin, että liidokki pääsee menemään ohitsesi tarvittaessa. Kun homma alkaa sujua, laskeudu suoraan itseäsi kohti, ja pyri osumaan muutaman metrin päähän eteesi. Tähtäystäpläksi voi heittää vaikka pipon tai hanskan. Tai jos kesä tulee niin lippalakin.

4) Termiikkien löytäminen ja niiden hyödyntäminen on liidokkihomman pohjimmainen juju. Sähköliidokin lentoaika ei siis ole juurikaan moottorista ja akun kapasiteetista kiinni, silloin kun homma onnistuu. Parinkymmenen sekunnin moottorinpäräyksellä noustaan aloituskorkeuteen, ja käytetään korkeus hyväksi termiikin etsimiseen. Kun sellainen löytyy, lentoajaksi voi muodostua vaikka tunteja. Kisoissa riittää kuitenkin 10-15 minuuttia, jottei niska tule liian kipeäksi

Katsele siis ennen nousua vähän ympärillesi ja yritä miettiä missä termiikki voisi olla. Kaarteleva lokkiparvi tai haukka on varmin merkki. Jos tällaista selvää ei ole, lähde etsimään potentiaaliselta tuntuvasta suunnasta: missä voisi olla lämmintä ilmaa? Anna liidokin liitää ilman käsiä ja katso mitä se tekee. Voi ajatella, että termiikki hylkii lennokkia ja pyrkii työntämään sen luotaan pois nostamalla siipeä, imaisemalla peräsintä sivulle tai ylöspäin. Kun tällainen merkki tulee, kaarra siihen suuntaan johon lennokki ei halunnut mennä. Yritä sitten kaartaa tasaisesti sillä alueella, jossa lennokki näytttää nousevan.

5) Kisamainen harjoittelu. Käytä apuna ääninauhaa, jota kisoissakin käytetään. Heitä liidokki ilmaan kun töötti soi, ja kuuntele nauhalta tulevia aikamerkkejä samalla kun lennätät. Kun aikaa on jäljellä pari minuuttia, ryhdy ajamaan lennokkia kohti laskualuetta. Minuutin kohdalla voi yrittää olla lähellä ja hakeuta lähtölinjan tuntumaan oman olkapäänsä kohdalle, kun oma nenä osoittaa myötuuleen. 30 sekunnin kohdalla käännös myötätuuleen ja 20 sekunnin kohdalla käännös vastatuuleen kohti laskutäplää. Varmista, että lennokki osuu maahan ennen kuin töötti soi, vaikka se ei aivan täplän kohdalla vielä olekaan. Näin saa vielä laskupisteitä.

Näin pääset hyvin alkuun! Kisoissa oppii sitten hurjasti lisää. Pääsee näkemään muiden lennätystä. Lisäksi joka lennolle saa “takamiehen” joka auttaa termiikin löytämisessä ja antaa vinkkejä lennätykseen.